Skriv bedre og mer levende med Niels Christian Geelmuydens metode

Hobby, mat og fritidHobbybøkerSkriv bedre og mer levende med Niels Christian Geelmuydens metode

Teksten er et kjøretøy og du er sjåfør. Med Niels Christian Geelmuyden som kjørelærer, viser boka «Skrivekunstens hemmeligheter» hvordan du tar styringen over egen skriving.

Estimert lesetid 6min
Foto av hender som skriver og omslaget til «Skrivekunstens hemmeligheter»
– For de aller fleste er det lurt å skrive om noe de har et personlig forhold til, kunnskap om og hjerte for. Hvis den skrivende ikke har hjerte for fenomenet eller personene, er det vanskelig å vinne den fremmede leserens hjerte for det du skriver om, sier Niels Christian Geelmuyden. (Foto: Christin Hume / Unsplash)

Hvordan skrive bedre? Kan man egentlig lære å skrive? En mann som burde vite, er skribent og forfatter Niels Christian Geelmuyden. Foruten å være selvlært skribent med over nærmere 40 bokutgivelser bak seg, har han i en årrekke vært ansett som en av landets aller fremste portrettjournalister.

– Alle kan lære seg å skrive bedre, klarere og enklere, slik alle kan lære seg betydningen av å vise fremfor å fortelle. Ofte handler det om å innse at du som skrivende er ditt eget instrument, sier Geelmuyden.

Også som skrivekursholder, og nå forfatter av den splitter nye boka Skrivekunstens hemmeligheter, har Geelmuyden erfart hvilke grep som funker – og hvilke fallgruver en skrivende fort havner i.  

Det ser ut til å bli tatt godt i mot. Tønsbergs Blad gir Skrivekunstens hemmeligheter intet mindre enn terningkast 6, og skriver: «Den beste i sitt slag […] Med utgangspunkt i egen erfaring, blandet med illustrerende teksteksempler fra et rikt galleri av forfattere, journalister og skrivekyndige mennesker, blir boka interessevekkende og ikke minst lærerik.»

Vil du lære å skrive bedre? Boka Skrivekunstens hemmeligheter er tilgjengelig som e-bok, lydbok og i fysisk format.

SKRIVEGURU

NIELS CHRISTIAN GEELMUYDEN

Foto av Niels Christian Geelmuyden
(Foto: Turid Oline Hepsø)

Niels Chr. Geelmuyden (f. 1960) er statsviter med tillegg i historie og psykologi, journalist og forfatter. Han er særlig kjent for sine portrettintervjuer og for sin serie kritikerroste bøker om mat, drikke, legemidler, aldring og fallende fruktbarhet, for eksempel bestselgerne Sannheten på bordet – om mat og matproduksjon, og Pillebefinnende – om legemiddelbransjen og medisinene vi tar. Hans bok om det skremmende aktuelle temaet fallende fruktbarhet, Spermageddon, er solgt til flere land, både i og utenfor Europa.

Hvordan skrive bedre: Teksten som kjøretøy

Den sentrale metaforen i Geelmuydens skrivelære er å se på teksten som kjøretøy og skribenten som sjåfør. Det er et bilde som har vist seg nyttig for deltagere på skrivekurs gjennom mange år.

– Mange har et forhold til kjøretøyer, enten som sjåfører eller passasjerer. Som tekstsjåfør skal du befordre mennesker fra et sted til et annet. De skal oppleve og kanskje lære noe underveis. Da er det viktig å at teksten har noen av de samme egenskapene som kjøretøyer, forteller Geelmuyden.

I boka utbroderer Geelmuyden ti punkter som teksten og kjøretøyer har til felles. Teksten må for eksempel ha dører, slik at det er lett å komme inn.

Videre må teksten ha vinduer. De forsyner leseren med bilder som gjør inntrykk og fester seg. Skal teksten komme seg noe sted, må den ha en motor og drivstoff.

Geelmuyden går så steg for steg gjennom hvorfor teksten trenger bremser, bagasjerom og en sjåfør som kan veien. Å bygge opp en levende tekst blir med en gang mer konkret.

– Noen synes også det kan være nyttig å tenke på teksten som en katt eller hund. Levende tekster har mange av de samme egenskapene, så som hjerte, blodomløp, nerver, sanser og bevegelighet, sier Geelmuyden.

Hvordan begynner man å skrive?

Enten du skriver som en del av jobben din eller har en drøm om å en gang fullføre den romanen, diktsamlingen eller familiehistorien du ruger på, hjelper Geelmuydens pedagogiske og praktiske tips deg i gang. Men for mange er det nettopp dørstokkmila som er den største hindringen. Hva bør man egentlig tenke på før man starter å skrive?

– Du bør tenke over essensen av hva du vil formidle og hvor det hele skal ende opp. Særlig bør du tenke over hva som skiller det fenomenet du skal levendegjøre fra lignende fenomener, sier Geelmuyden.

Skal du for eksempel levendegjøre en by, er det lurt å velge bort alle de egenskapene den har til felles med andre byer og satse på de egenskapene din by er alene om å inneha. Det er smart å tenke over om egenskapene du velger er karakteristiske og gjenkjennelige, mener Geelmuyden.

– For de aller fleste er det lurt å skrive om noe de har et personlig forhold til, kunnskap om og hjerte for. Hvis den skrivende ikke har hjerte for fenomenet eller personene, er det vanskelig å vinne den fremmede leserens hjerte for det du skriver om. Det forutsetter ofte at vi som lesere presenteres for fenomener og menneskehjerter i konflikt med seg selv, sier Geelmuyden.

Hvordan skrive bedre: Å vise fremfor fortelle

På skrivekursene ser han ofte elevene gjenta mange av de samme feilene.  

– Det er vanskelig for mange å vise fremfor å fortelle, sier Geelmuyden.

– Ofte glemmer de å la oss høre, se, lukte og smake det de skriver om. Den levendegjørende effekten av å utstyre teksten med ører, øyne, nese og gane, er alltid formidabel.

Videre er det mange som kvier seg for å være personlige og utvise det mot som ofte kreves for å berøre leserne. Skribenten må sette noe på spill, hvis ikke taper teksten åndedrett, nerve og liv, mener Geelmuyden. Andre igjen glemmer at leseren er en fremmed, med annen utdannelse, andre venner og referansepunkter enn den som skriver. Da blir det internt og dødt.

– «Skriv der det brenner» er et klassisk skrivetips. Hva tenker du om det?

– Det er i mine øyne et godt tips. Jeg tenker at det alltid er lurt å skrive om noe du har et aktivt forhold til. Temperatur er en mangelvare i svært mange tekster. Samtidig er det slik at temperatur kjennetegner nesten alt som lever. Skal teksten leve, må den ha temperatur. Det betyr at du helst ikke bør ha et likegyldig eller nøytralt forhold til det du skriver om, forteller Geelmuyden.

Han mener det vanskeligste av alt er å skrive slik at teksten reiser seg fra arket og bosetter seg i leseren uken, måneden og kanskje livet ut.

– Flere elever har klart nettopp det. Heldigvis har jeg fått lov til å inkludere flere eksempler på vellykkede tekster og passasjer i boken, sier Geelmuyden.

Kan en bok lære deg å skrive bedre?

– Du er selv selvlært forfatter og skribent. Hva er nytten av skrivekurs og -bøker, kontra prøving, feiling, lesing og skriving?

– Nytten er vel noe av den samme som med en soppbok. Det er dumt om alle må spise hvit fluesopp for å erfare virkningen. Leseren kan lære av mine og mange andres feil. På skrivekurs og i skrivebøker kan man lære om hva som gir liv og hva som gir det motsatte. Kursene såvel som boken handler om å finne ut hva som funker og ikke funker når man vil levendegjøre noe i form av tekst. Det beste er at de samme grepene ser ut til å virke i alle kategorier av tekster.

– Hva gjør om man om man treffer den beryktede skrivesperren?

– Da prøver man på nytt. Gjerne på en annen måte, fra en annen vinkel. Det aller viktigste er at man ikke gir opp, men reiser seg og prøver igjen, sier Geelmuyden.

Vil du lære å skrive bedre? Boka Skrivekunstens hemmeligheter er tilgjengelig som e-bok, lydbok og i fysisk format.