Hvem eier egentlig en historie? Selma Lønning Aarø om virkelighetslitteraturens dilemmaer

I den kritikerroste satiren «Privatlivets fred» går et virkelighetslitteratur-prosjekt mildt sagt ad undas. Se Selma Lønning Aarø på Boktips LIVE.

Estimert lesetid 4min

«I denne romanen har jeg forsøkt å forstå hva som skjer med noen som blir fanget mellom to permer og ikke har noen plass å gå», sier Selma Lønning Aarø fra scenen på Boktips LIVE.

Hun forteller at idéen til hennes nye roman Privatlivets fred sprang ut fra en opplevelse hun selv hadde. Etter at hun på et tidspunkt hadde kommet godt i gang med et manus, viste det seg at den hun hadde valgt å skrive om bestemt ikke lenger ønsket å bli skrevet om. Aarø så seg tvunget til å skrote hele prosjektet, og kjente seg feig som ikke orket å stå i konflikten. Men så kom hun på andre tanker:

– Jeg kan jo faktisk skrive en roman om en forfatter som har skrevet en roman som hun ikke får utgitt.

Forfatteren ville bruke erfaringen hun hadde gjort seg både til å skrive om en forfatter som havner i en liknende situasjon, og også til å prøve å forstå dette med å bli utsatt for en forfatter. For som hun selv påpeker i intervjuet over:

– Det er kanskje ikke så lett å være inne i et liv regissert av andre.

Se hele intervjuet fra Boktips LIVE i videoen over

Foto av boka «Privatlivets fred» av Selma Lønning Aarø
(Foto: Åsmund Holien Mo)

Begge sider av saken

Virkelighetslitteraturens moralske dilemmaer har lenge vært yndet debattstoff. Hva er man villig til å ofre for kunsten, og er det verdt prisen, som noen ganger i høy grad betales av andre?

I Privatlivets fred blir på sett og vis virkelighetslitteraturen innhentet av virkeligheten. Og det er ingen fredelig bok. Snarere er den humoristisk, snedig, skarp, spennende og vond.

En forfatter våkner på sykehuset. Hva som har skjedd er uklart, men det har noe å gjøre med en roman fra virkeligheten. Etter hvert som timene går, kommer minnene gradvis tilbake. Minner om et romanprosjekt og om den stadig mer truende og ustabile venninnen X. Om å måtte oppgi å skrive det man ønsker for i stedet å rydde opp i en stadig mer betent situasjon, med alt hva det innebærer av smerte og slapstick.

Kritikerne har applaudert Selma Lønning Aarøs måte å gå inn i virkelighetslitteratur-debatten på, med vidd, brodd og stor kunnskap. Blant annet kalte Adresseavisen den «høstens morsomste roman» og trillet en femmer, Dagsavisen skrev «elegant gjort» og Aftenposten mente Selma Lønning Aarø utforsket virkelighetslitteraturens dilemmaer med en helt ny vri og var både «morsom og til ettertanke».

– Det har jo vært mange saker der folk føler seg fornærmet fordi de har vært utsatt for såkalt virkelighetslitteratur i ulike former. Her tenkte jeg altså at jeg ville prøve å se saken fra begge sider. Og også prøve å forstå hva som egentlig skjedde da jeg som forfatter valgte å trekke et 200-siders manus, sier Aarø.

Kjøp Privatlivets fred som e-bok

Her forklarer Selma Lønning Aarø selv hva Privatlivets fred dreier seg om.

Idé-dating

På tross av at det kan oppstå interessekonflikter, er hun generelt positiv til å lene seg på virkeligheten som forfatter.

– Selvfølgelig kan man skrive om noe helt annet, min forrige roman handlet om en dame som har vært død i over hundre år. Men det er fint å finne noe som er levd og som er troverdig i det en skriver, og bygge videre på det, sier Aarø.

Til sist gir hun et bilde fra sin kommende bok på hvordan det kan være å forholde seg til nye idéer som forfatter:

– Det handler om å finne en idé man kan flytte sammen med. Og da tenker forfatteren i romanen på idéer som menn i en bar. At de alle ser fine ut på et tidspunkt. Så tar du dem med deg hjem, og skal våkne med dem. Og noen idéer er sånn at du helst bare vil gå i dusjen og håpe at de forsvinner, mens andre kan du ta med hjem til foreldrene dine, du kan ta dem med deg på ferie, de blir værende. Du må prøve å feile litt, drive litt dating.

Kjøp Privatlivets fred av Selma Lønning Aarø som e-bok

Relaterte Cappelen Damm TV-episoder