Gulraiz Sharif sjarmerer Norge i senk med «Hør her’a!»

SkjønnlitteraturRomanerGulraiz Sharif sjarmerer Norge i senk med «Hør her’a!»

Sensasjonsromanen «Hør her’a» av Gulraiz Sharif er hyllet av både kritikerne og leserne, og nominert både til Brageprisen og Bokhandlerprisen.

Estimert lesetid 5min
Gulraiz Sharif
Gulraiz Sharif (f.1984) er fra Oslo og jobber som lærer. «Hør her’a!» er hans første roman. (Foto: Åsmund Holien Mo)

Gulraiz Sharifs debut Hør her’a! er høstens store sensasjonsman. Anmelderne er over seg, leserne får ikke nok og nå har også bokhandlerne og etablissementet fulgt etter og nominert boka til både Brageprisen og Bokhandlerprisen.

Brageprisjuryen begrunnet nominasjonen slik: «Med humor og et enormt språklig overskudd lar Gulraiz Sharif den 15 år gamle Mahmoud fortelle om en sommer i Oslo. […] Språket er muntlig og røft, boka rammer hardt, men er framfor alt fornøyelig – samtidig som den tar opp svært alvorlig problematikk. Hør her’a! behandler kjente temaer som ære, skam, kjønn og identitet, men lillebrorens hemmelighet kaster et særlig alvor over historien. […] Fortellergleden lyser, og den insisterende tittelen kunne ikke vært mer treffende: Hør her’a! Dette må du få med deg.»

Bokhandler-ros

I forbindelse med nominasjonen til Bokhandlerprisen, har bokhandlere over hele landet kommet med personlige anbefalinger som disse:

«Eminent, eksepsjonelt og egenartet! » ARK Egertorget

«Morsom, forfriskende, varm.» Norli Universitetsgata

«For en morsom (!), sår, vond, vakker bok! Jeg elsket hvert sekund.» Sara, ARK Stømsø Senter Drammen

«Skal du lese én bok i høst, så la det bli denne!» Josefine, Norli Eiksmarka

«Hør her’a er en oppsiktsvekkende og frisk roman som skildrer minoritetsmiljøet på en helt original og særegen måte.» Norli Mortensrud

«Ei latterbombe med mye sannhet, fordommer og alvor i bunnen. Triller glatt en 6’er.» Norli Solsiden

Se Gulraiz Sharif prate om boka på Boktips LIVE:

Ordføreren, Ida Fladen og Noman Mubashir

Det er kommet mange uvanlige hyllester av Hør her’a!. For eksempel skriver Ordfører i Oslo, Marianne Borgen, på Facebook: «Dette er en spennende, rørende, morsom og varm bok», mens Noman Mubashir på Instagram medgir at han «har både ledd og grått av denne fantastiske boka!». Da Ida Fladen ble bedt av Min mote om å anbefale en bok eller podcast svarte hun: «Har nettopp lest en bok som jeg syns var helt fantastisk, faktisk en av de bøkene jeg har likt best gjennom livet. Den heter Hør her’a! og er skrevet av Gulraiz Sharif.»

Anmelderne jubler

Også kritikerne roser Hør her’a! opp i skyene. Under har vi samlet noen av tilbakemeldingene fra avisenes bokanmeldere.

VGs anmelder Oda Faremo Lindholm er så oppglødd av Hør her’a! at det nesten er vanskelig å velge blant de gode sitatene. Under overskriften «Veldig, veldig fin bok» skriver hun for eksempel at Hør her’a! er «skikkelig viktig og god», og «så rørende at jeg måtte gråte meg gjennom de siste kapitlene. Men dette er ingen trist bok, altså. Hør her’a! er først og fremst oppløftende og morsom.»

Lindholm blir «fullstendig tatt på senga» av vendingen boka tar, og mener at Gulraiz Sharif er på samme tid både «genuint morsom» og «tvinger både hovedkarakterer og lesere til å møte sine egne fordommer i døra.». Romanen er rett og slett «spekket til randen av følelser og humor», og «sjarmen, og etterhvert også alvoret i Hør her’a!, [er] uangripelig.»

– Sjarmerer leserne i senk

Under tittelen «Sjarmerer leserne i senk» konkluderer NRKs Anne Cathrine Straume med at «Gulraiz Sharif må være det friskeste pustet i bokhøsten. Han […] etterlater ingen leser uberørt.». Hun fortsetter: «Jeg kunne bannet på at det er umulig å skrive så underholdende om komplekse temaer som fordommer, integrering, kjønnskorrigering. Men Gulraiz Sharif lykkes. […] Forfatteren er dessuten smart nok til å utfordre forutinntatte holdninger.».

Bok365 lar en 5’er følge en overstrømmende positiv anmeldelse. «Norge trenger kanskje covid-vaksine, men bokbransjen trengte denne vitaminsprøyta fra Gulraiz Sharif.», skriver Nora Steenberg. Hun legger til: «La det være sagt: Gulraiz Sharif har skrevet høstens beste innledningsseksvens på en roman. Ja, kanskje tiårets beste. Sjelden har de første sidene av en bok grepet meg mer: fra latter, til refleksjon til stikk i hjertet på knappe ti sider.».

Adressa og Nettavisen triller også begge terningkast fem. Førstnevnte kaller boka «ustyrtelig morsom», men også med et viktig alvor: «denne debutromanen […] bør bli innkjøpt i klassesett på ungdomsskoletrinnet. Det er mye å snakke om og det med en frisk stil som er både kjempemorsom og seriøs!», skriver Stein Roll.

Nettavisen skriver under «Veldig morsom og litt sår» bl.a.: «Gulraiz Sharif, merk deg navnet. […] Å lese «Hør her ’a» er rock n roll i ekspressfart, men som så mange gode rockelåter, skrur det seg til mot slutten. […] jeg gadd se den leseren som ikke får noen tårer i øynene ved et par anledninger i bokas andre halvdel. Og forfatteren får kred for å sette ord på virkelig vanskelige dilemmaer, utfordre tradisjonelle holdninger og være åpen».

Ingrid Åbergsjord i Aftenposten kaller Hør her’a! «noe så sjeldent som en morsom, norskpakistansk oppvekstroman om fattigdom og et transbarn, full av særpreg og språklig trøkk. […] Han kan komme til å bli stående som en av bokhøstens fremste, frekkeste og mest underholdende nye stemmer.»