Munk, businessmann og kongen av «inspirational quotes» – hvem er egentlig Jay Shetty?

Familie, helse og livsstilSelvutviklingMunk, businessmann og kongen av «inspirational quotes» – hvem er egentlig Jay Shetty?

Med «Tenk som en munk» vil internettfenomenet Jay Shetty ta deg med på den samme livsendrende reisen han gjorde som 18-åring.

Estimert lesetid 5min
Foto av Jay Shetty
Jay Shetty forlot presitsjeuniversitetet som 18-åring for å bli munk i India. Med millioner av følgere på sosiale medier, er målet hans å «make wisdom go viral». (Foto: Steve Erle)

27 millioner følgere på Facebook, 6 millioner på Instagram og over 3 millioner abonnenter på YouTube. Slike tall er kanskje ikke det man forbinder med en munk.

Likevel er det er nettopp det 32 år gamle Jay Shetty har opparbeidet seg de siste årene. I disse dager foregår også den verdensomspennende lanseringen av hans første bok, Tenk som en munk.

Hvordan kom den sjarmerende briten hit?

Fra å jakte prestisje til å jakte mening

Det hele startet da han var 18, skriver Shetty i boka. En venn på det prestisjefylte Cass Business School ved University of London, spurte om han ikke ville være med på et foredrag med en munk.

– Jeg blir med, på én betingelse: at vi drar på bar etterpå, skal Shetty ha svart.

Men under munkens foredrag, skjedde det noe.

Shetty, som tidligere kun hadde vært opptatt av «direktører, celebriteter og andre suksessrike mennesker – folk som faktisk hadde fått til ting i livet», ble rett og slett forelsket.

I alle fall er det slik han beskriver følelsen, uten at det ligger noen romantikk i det.

Spesielt imponert var han over at munken – en intelligent, veltalende og karismatisk inder i 30-årene (ikke helt ulik Shetty selv, kanskje?) – hadde gått på et presitsjefylt universitet i India, for så å gi avkall på disse mulighetene til fordel for en sober munketilværelse.

«Så langt i livet hadde jeg vært fascinert av mennesker som kan starte med to tomme hender og ende opp med stor suksess. Nå opplevde jeg imidlertid, for første gang, et menneske som med overlegg hadde beveget seg motsatt vei», skriver Shetty.

Dette møtet skulle endre livet hans for alltid.

Familien Shetty: – Lege, advokat eller fiasko

Shetty pleier selv å fortelle at han vokste opp i en familie der du kunne bli én av tre ting: En lege, en advokat eller en fiasko.

Da han etterhvert valgte å droppe eksamen for å dra til India og bli munk, var familien overbevist om at han hadde valgt alternativ tre.

Men i India brukte Shetty dagene på å meditere og hjelpe andre.

Etter tre år i klosteret fortalte en av lærerne hans at han ville ha mer innvirkning på verden hvis han forlot munkenes vei for å dele sin erfaring og visdom med andre.

Gjeldstynget, og uten gjenkjennelige ferdigheter på CVen, flyttet han hjem til Nord-London sammen med foreldrene.

Da Shetty gjenopptok kontakten med gamle skolevenner – som jobbet for noen av verdens største selskaper – fortalte de om enormt stress, press og ulykkelighet. Kanskje var det noe Shetty kunne hjelpe dem med?

Slik begynte han å reise rundt og holde foredrag, der han hjalp karrierejagende businessfolk med å finne tilbake til sitt velvære.

JAY SHETTY

  • Utdannet ved prestisjefylte Cass Business School ved University of London
  • Gikk i lære som munk ved International Society of Krishna Counsciousness i India
Foto av Jay Shetty
(Foto: Steve Erle)
  • Laget den mest sette videoen på Facebook i 2018
  • Tar opp temaer som mental helse, hverdagslige problemer, forhold, velvære og meningen med livet.
  • Lager podcasten «On Purpose», med gjester som bl.a. Yuval Harari, Khloe Kardashian og Alicia Keys.
  • Har gjestet bl.a. The Ellen DeGeneres Show.
  • Nettside: jayshetty.me

Jay Shetty: «Make wisdom go viral»

I dag er Jay Shetty et kjent navn langt utenfor både indiske munkeklostre og Londons business-kvartaler – mye takket være internett.

Med mottoet «Make wisdom go viral», har Shetty satt seg fore å inspirere og motivere en hel verden gjennom virale videoe, bilder og sitater, samt podcasten sin med gjester som bl.a. Yuval Harari, Alicia Keys, og Khloe Kardashian.

Shetty kler den eldgammle visdommen fra munkene i en lett fordøyelig drakt, tilpasset din og min Instagram-feed. Ofte med utgangspunkt i hverdagslige problemer, viser han nye perspektiver og praktiske verktøy for å hjelpe oss å takle det moderne livet.

Det har vist seg å være populært: Shetty vokste raskt til å bli en av de aller største personlighetene på sosiale medier, når det kommer til inspirasjon, motivasjon og livsvisdom.

Postene hans får hundretusenvis av likes, og han skal blant annet ha laget den mest sette videoen på Facebook i hele 2018.

 
 
 
 
 
Se dette innlegget på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Never look at your phone first thing in the morning. Thank you @ashleygraham for having me on!

Et innlegg delt av Jay Shetty (@jayshetty)

Jay Shetty i bokform: Tenk som en munk

I boka Tenk som en munk, vil Jay Shetty ta deg med på den samme reisen han selv gjorde som 18-åring. Fra å være satt i faste mønstre, tanker og forventninger, til å løfte blikket og få nye perspektiver.

Han vil lære deg hvordan du kan overvinne negative tanker og vaner, og få tilgang til roen og hensikten som ligger i oss alle. Shetty trekker på tiden sin som munk for å vise oss hvordan vi kan fjerne veisperringene for potensialet og kraften vår. 

Han forvandler abstrakte leksjoner til råd og øvelser vi alle kan bruke for å redusere stress, forbedre forhold og gi gavene vi finner i oss selv til verden. Shetty beviser at alle kan – og bør – tenke som en munk.

Jay Shettys Tenk som en munk er tilgjengelig her.