Roy Jacobsens tekst om moren ble en umiddelbar snakkis

SkjønnlitteraturRoy Jacobsens tekst om moren ble en umiddelbar snakkis

– Jeg hadde ikke trodd at en av årets fineste leseropplevelser skulle dukke opp i en antologi om Oslo kommunes kunstsamling, skrev Sarah Sørheim i Aftenposten første gang hun leste «På randen av Vigeland».

Estimert lesetid 3min
Roy Jacobsens personlige essay om hans besøk i Vigelandsparken som barn gjorde dypt inntrykk på mange lesere da den først utkom i samlingen «Det felles eide». (Foto: Maria Myrvoll)

«Målløs og utslitt og berørt inntil det ubehagelige roper jeg ut: Les dette. Om du så må stjele boka.»

Ordene stammer fra Anne Holts Facebook-status etter at hun hadde lest ut Roy Jacobsens «På randen av Vigeland». Essayet var opprinnelig en del av antologien Det felles eide. Forfattere om offentlig kunst i Oslo, et samarbeid mellom Kunstneres Hus og Oslo Kommune i forbindelse med utstillingen ved samme navn. Eivind Hofstad Evjemo var redaktør for samlingen, og skrev i forordet:

«Forfatterne beskriver ulike møter med kunst og liv, i spennet mellom den private og den offentlige sfæren. (…) den man er, manifesterer seg i måten man ser og opplever kunst på.»

Senere ble essayet utgitt alene, som et prakteksempel på en bok man kan kalle ‘perle’.

Barndommens besøk i Vigelandsparken

Oppgaven Jacobsen og de seks andre forfattere hadde fått var å tolke sitt forhold til offentlig kunst i Oslo.

Alle de etablerte forfatterne som bidro hadde ulike utgangspunkt, både i alder, skrivestil og bosted. Roy Jacobsen er født og oppvokst i Oslo, med foreldre som var innflyttere fra Helgeland. Han skrev om sitt forhold til Vigelandsparken.

Jacobsens barndom var preget av mange besøk i Vigelandsparken, ofte i forbindelse med morens mystiske tannlegetimer.

En fortelling som vokser for hver gang man leser den

Da redaktør Eivind Hofstad Evjemo først leste Jacobsens essay visste han at prosjektet var vellykket:

– Jacobsens tekst var den første jeg fikk inn og jeg tenkte: nå ordner alt seg. Nå blir boka bra. Så leste jeg den flere ganger og den bare vokste for hver gang. Som redaktør er det sånne tekster man drømmer om å få inn. En tekst hvor forfatteren investerer seg selv, går dypt inn i stoffet sitt og samtidig briljerer språklig. Og som også tvinger fram noe nytt; endrer måten man ser på.

En snakkis

Da antologien utkom, lot heller ikke reaksjonene vente på seg. «Alle» hadde lest Jacobsens bidrag og var i fra seg av begeistring.

«Jeg hadde ikke trodd at en av årets fineste leseropplevelser skulle dukke opp i en antologi om Oslo kommunes kunstsamling,» skrev Sarah Sørheim i Aftenposten.

Guri Hjeltnes i VG ga en glitrende anmeldelse og skrev at boka hadde blitt en aldri så liten snakkis, mens Tom Egil Hverven i Klassekampen mente at det var stor litteratur som nå åpenbarte seg mellom sidene i den nyutgitte antologien. Særlig redaktørens forord og Jacobsens tekst, understreket han:

«Teksten utvider ikke bare kunnskapen om Vigelands kunst, men nærmer seg noe jeg forstår som drivkrefter i Roy Jacobsens forfatterskap, med dets umåtelig sterke, sammensatte kvinnefigurer. Å gjøre det usynlige slitet synlig, er ikke minst et mål for hans nyeste romanserie fra Barrøy på Helgelandskysten.»

«Essayet er forferdende, oppskakende og oppmuntrende,» konkluderte Hverven.

Her kan du kjøpe På randen av Vigeland på tilbud til 99,-