C.J. Tudors «Krittmannen» er kåret til fjorårets beste oversatte krimroman

Juryen får assosiasjoner til klassikere som Stephen King såvel som den moderne seriesuksessen «Stranger Things», og mener årets vinner «skaper et helt eget skrekkunivers».

Prisen for beste oversatte kriminalroman utgitt i 2018, Gullkulen, er akkurat delt ut under åpningen av Krimfestivalen 2019.  Vinneren ble den britiske forfatteren C.J. Tudor med den kritikerroste krimmen Krittmannen.

Omslaget til Krittmannen
Kjøp Krittmannen på cappelendamm.no. Boken er oversatt til norsk av Guro Dimmen.

Jury med Wandrup, Bjørhei og Slettemark

Gullkulen er en pris som skal stimulerer forlagene til ytterligere satsing på kvalitetskrim. Juryen som velger ut de nominerte til prisen og kårer vinneren har i år bestått av Fredrik Wandrup, Elin Brend Bjørhei og Asbjørn Slettemark.

Juryens begrunnelse av beste krimroman 2018

Prisen ble delt ut i Cappelen Damm-huset under Krimfestivalen 2018. Her er juryens begrunnelse:

Juryen har hatt en herlig, men vanskelig oppgave. Det er en glede å få anledning til å lese så mange gode kriminalromaner, og i år har utvalget som er sendt til vurdering, av virkelig høy klasse. Desto større er utfordringen å plukke ut bare noen få av dem til nominasjonslisten og til slutt kåre en vinner. Vi registrerer at norske forlag er raske til å fange opp kvalitetssterke romaner fra mange kanter av verden.

De oversatte krimromanene vi har lest, viser det mangfoldet som krimleserne i dag kan glede seg over. Samtidig er de eksempler på de mange trendene innen sjangeren. Det gjelder ikke minst boken vi har kåret til vinner. Den føyer seg inn i en egen tradisjon i spenningslitteraturen, der vekten ligger på kontrasten mellom barndom og voksenliv.

I barndommen er hver dag som et eventyr med uante muligheter for utfordringer og spenning. For unge Eddie og vennene hans tar dramaet en grusom vending da de finner et hodeløst lik i skogen. Skrekken blir enda større av at det er vennegjengens eget tegnspråk, tegnet med kritt på nabolagsveiene, som har ført dem til liket.

Noen tiår senere er Eddie en resignert lærer som regner med at livet ikke kommer til å by på større høydepunkter enn en flaske vin på ettermiddagen. Helt til en av den gamle kompisgjengen kommer på besøk og sier han skal lage true crime-dokumentar om drapssaken de ble involvert i.

Som leser får man assosiasjoner til klassikere som Stephen Kings barndomshorror «Stand By Me» eller «It», såvel som den moderne seriesuksessen «Stranger Things». Men årets vinner skaper et helt eget skrekkunivers i sin debut som forfatter. Frykt stikker aldri så dypt som i barndommen, og når hun bretter ut forholdet mellom Eddie og vennene Fat Gav, Hoppo, Metal Mickey og Nicky og deres skjellsettende opplevelser, markerer det starten på et svært lovende forfatterskap.

Årets vinnerbok starter med en makaber forbrytelse. Men rammen er mye bredere enn oppklaring av dette drapet. Deler av skildringen låner fra den psykologiske thrillersen med en forteller leseren etter hvert ikke vet om man kan stole på.

Et stort vendepunkt på slutten får det til å gå kaldt nedover ryggen på leseren. Boken er en oppvekstroman, populært kalt «coming of age»-story på engelsk. Samtidig er den en grøsser, en sjanger som har fått en renessanse i det siste. Uhyggen slår rot på et lite sted og snur opp ned på livene til hovedpersonene. Hendelsene fra barndommen hjemsøker dem i voksen alder. Denne skumle historien er fortalt med en medrivende fortellerglede og en koloritt. Denne forfatteren elsker å se ordene få liv.

Vinneren har det drivet som sjangeren krever. Samtidig kan tematiseringen av ungdom og forholdet mellom barna minne om de litterært avanserte romanene til årets festivalforfatter Torkil Damhaug. Det handler om utenforskap og hemmeligheter. Om vennskap og den første forelskelsen. Og om at alt ikke er slik som det kanskje kan se ut på overflaten.

Vinneren levendegjør karakterene i boken på en måte som får leseren til å føle at man er i hendene på en allerede dreven forfatter. Men det er ikke tilfelle. Her er det snakk om en debutant som har strevd lenge for å vinne gehør for sine ideer. Men når hun først brøt igjennom, ble romanen solgt til 39 land allerede før utgivelsen – til forfatterens store forbauselse. Oppfølgeren, som allerede er ute på norsk, har ikke fått noen dårligere mottakelse.

Forfatteren er faktisk til stede på Krimfestivalen. Det er en stor glede for juryen å kunne kåre romanen Krittmannen av CJ Tudor til vinner av Gullkulen 2019.