De beste barnebøkene til høytlesning

BarnebøkerBarn 2-4 årDe beste barnebøkene til høytlesning

Er det en stund siden barnas bokhylle har blitt oppdatert? Vi har samlet de beste nye barnebøkene til lesestunden i barnehagen og hjemme, samt gode høytlesningstips fra ekspertene!

Estimert lesetid 8min
Fotografi av høytlesningsstund i barnehagen
Med de riktige bøkene blir lesestunden like morsom for de voksne som for barna! (Foto: Maria Kleppe Vihovde/Cappelen Damm)

Hvorfor trenger man egentlig nye bøker, lurer du kanskje på. Ikke et vondt ord om de gamle eventyrene, men god samtidslitteratur øker sjansen for at barna kan kjenne seg igjen i innholdet. Det samme gjelder språket, som jo er i stadig utvikling. I nyere bildebøker er det også ofte et bedre samsvar mellom tekst og illustrasjoner. Dette gjør høytlesningen morsommere for både den som leser og den eller de som blir lest for. Ikke så mye tekst, og masse å studere og snakke om i bildene. De beste barnebøkene til høytlesning kan leses om og om igjen, og fortsatt kan man legge merke til nye detaljer.

De beste nye barnebøkene til lesestunden

Ny bok om de to små ridderne: Ridderne og det store bålet

  • Drageungen Sippo blir kidnappa fordi barnevakten posta noe hun ikke skulle posta på Instagram. De to små ridderne må redde d(r)agen, selv om de aller helst ville øvd seg på å tenne Sankthans-bålet.
  • Morsom høytlesningsbok for barn fra 4 år, som snur opp ned på både kjønnsroller og det du trodde du visste om middelalderen.
  • De fantastiske illustrasjonene til Skinkeape komplementerer Bjørn F. Rørviks absurde humor.

I serien om Nattninja: Stigetrollets hevn

  • Martin vil ikke legge seg, ikke før han har vunnet over pappa i stigespillet. Heldigvis har han den magiske nattlampen som gjør at han kan forvandle seg til Nattninja! Bare vent, pappa…
  • Stemningsfullt illustrert av Bård Sletvold Torkildsen.
  • Åpner for samtale om å være en god taper – og en god vinner. Og ninjaer da!

Korpset som tok til høyre i stedet for venstre

  • Fantasifull bildebok om 17. mai og et skolekorps uten retningssans, fra skuespiller og moromann Fridtjof Stensæth Josefsen.
  • Bård Sletvold Torkildsens detaljrike tegninger tar oss med jorda rundt.
  • Samtaletemaer: geografi, korps, 17. mai, at voksne også kan ta feil (en sjelden gang!)

Serien om Sally og pappa: Sallys pappa gjør henne sykt flau

  • Dansk barneboksuksess for barn fra 4 år.
  • Han er som regel ganske grei, men innimellom blir Sally så flau av pappaens påfunn. Det er på tide å gi ham en lærepenge…
  • Sallys moderne pappa er en utradisjonell barnebokpappa, men kanskje en det er lettere å kjenne seg igjen i for virkelighetens fedre?

Bare rumper-bøkene: Bare rumper på stranda

  • Fordomsfri og morsom bildebok om Mira, mamma og pappa som drar på ferie til Italia og ender på en nudiststrand – fordi pappa vil gjøre som de lokale.
    Han mener også at han ikke trenger solkrem, mens Mira er mer opptatt av om hun tør å bade i havet…
  • De humoristiske illustrasjonene viser frem kroppslig mangfold på en befriende liketil måte.
  • I tillegg til kropp, åpner boka for samtaler rundt ferie, bading, livet i havet, vennskap og solvett.

Her finner du flere barnebøker til høytlesningsstunden!

Høytlesning i barnehagen

I rammeplanen til barnehagen kan man lese følgende: I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.

– Bøker er ferdige pedagogiske gavepakker som gir gode fellesopplevelser og inspirasjon til lek og samtaler. Og bonusen er at lesing og samtaler om bøker også er en av de aller mest effektive måtene barnehagen kan jobbe med sitt språkmiljø, sier Agnes-Margrethe Bjorvand, førstelektor i nordisk litteratur ved Universitetet i Agder og fagansvarlig for norskfaget i barnehagelærerutdanninga. Hun har forsket mye på litteraturformidling, lesepraksiser i barnehagen og bildebokmediet.

1 av 3 barn blir ikke lest for hjemme

– Å lese handler om å skape gode opplevelser sammen, og gode opplevelser bygger barns selvfølelse. De opplever mestring uten å måtte prestere noe som helst, og det er en verdifull investering i barnas liv, forteller Bjorvand.

En undersøkelse gjennomført ved Universitetet i Stavanger viser at 1 av 3 foreldre ikke leser for barna sine. Samtidig rapporteres det om historisk lave tall når det gjelder norske 10-åringers leseferdigheter og leseglede. Foreldre kan ikke overlate hele ansvaret til de ansatte i barnehagen, skal vi snu denne skuta må vi jobbe sammen! Tipsene du får her er like nyttige enten du er forelder eller jobber med barn. Heia høytlesning!

Forfatternes høytlesningstips

Bjørn F. Rørvik:

Forfatter Bjørn F. Rørvik har gode minner fra barndommens lesestunder med bestemor.
  • Det fine med høytlesing er at det er noe voksne og barn gjør sammen. Når du leser høyt for noen får både du og barna en pause fra hverdagen. Dere får lov til å forsvinne inn i boka og fortellingen og være der.
  • Prøv å finne ei bok som både stor og liten kan ha glede av.
  • Det er lov å stanse og se på bildene og snakke sammen underveis. I ei bildebok er det ofte mye ekstra i illustrasjonene. Ting dere kan lure på og finne ut sammen. Da må barnet tenke seg om, finne de riktige ordene og formulere setninger. Spørsmål og svar, ting dere kan le av, kanskje. Disse små samtalene er verdens beste språktrening!
  • Lek deg gjerne med replikkene, men du må ikke være skuespiller eller supergod til å lese høyt. Det viktigste er at det er deg, at det er din stemme. Den er bra nok! 
  • Ofte er det slik at barna får ei favorittbok, og da kan du lese den samme boka mange ganger.
  • Min bestemor pleide å lese eventyr for meg. Det var de samme to eventyrene hver gang. Det er over femti år siden nå, men hvis jeg lukker øynene kan jeg fortsatt høre den lure, litt skrøpelige bestemorstemmen si noen av replikkene. Stemmen og den gode stemningen er noe barnet kan bære med seg som et godt minne i mange, mange år.

Rolf Magne Golten Andersen:

Rolf Magne har lest for godt over 10 000 barn. Her fra «Det store showet om Kokosbananas».(Foto: Ylva Catodotter Fyllingsnes)
  • Sørg for at det fins bøker der barna er.
  • Velg en bok som passer til barnegruppa, og forbered både deg selv og barna på hva dere skal lese.
  • Ikke vær redd for å lese feil! Og hvis det skjer, se på det som en mulighet til å vise barna at det er ikke så farlig å gjøre feil.
  • Les med den stemmen du har!
  • Bøker på rim er fine å starte med om du er litt usikker i høytlesningssituasjonen.
  • Still åpne spørsmål, både under og etter lesestunden. Hvorfor skjedde ditt? Hvorfor gjorde hen datt? Hva skjer videre?
  • Alle lytter på sin måte. Noen barn MÅ bare stupe kråke, men det betyr ikke at de ikke følger med.
  • Alltid gi deg selv et klapp på skulderen fordi du har gjennomført en lesestund!

5 grunner til at høytlesning er viktig

I tillfelle noen trenger en liten påminnelse om hvorfor lesestunden er viktig, her er fem gode grunner til å prioritere lesestunden:

  • Å bli lest for stimulerer språkutviklingen og gir et større ordforråd.

    Gjennom litteraturen eksponeres barna gjerne for andre og flere ord enn i dagligtalen. Et rikt språklig miljø gir et større ordforråd.
  • Det å bli lest for som liten har en direkte innvirkning på fremtidige lese- og skriveferdigheter.

    Den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2021 viser en betydelig nedgang i norske tiåringers lesing, både når det gjelder leseprestasjoner og interessen for lesing. Å kunne lese og forstå tekst er avgjørende for å kunne ta del i samfunnet som voksen – til og med kunstig intelligens er i bunn og grunn bare tekst! Og grunnlaget legges når barna er små.

  • Å lese bøker gir økte sosiale ferdigheter og mer empati.

    Gjennom litteraturen får vi se verden fra andre synspunkter enn vårt eget og lever oss inn i følelsene og opplevelsene til karakterer som ikke ligner oss selv. 

  • Høytlesing styrker båndet mellom den som leser og den som blir lest for.

    Høytlesning gir rom for samtale og skaper fellesskap.

  • Høytlesning stimulerer fantasien og evnen til å skape indre bilder.

    Når du leser høyt for barna, lever de seg inn i fortellingen, dikter med og skaper indre bilder, og øver samtidig på å konsentrere seg.