Om arbeidet bak «Akvarium»

BarnebøkerOm arbeidet bak «Akvarium»
Estimert lesetid 3min
Svein Nyhus illustrasjon til Akvarium
Ferdig illustrasjon fra «Akvarium»

I 2014 utkom Akvarium, ei bildebok som Gro Dahle har skrevet teksten til og jeg har illustrert. Den handler om Moa og mora hennes, som er en fisk. Den må Moa passe godt på. Historien er enkel og sterk (det mest rørende er den siste setningen i boka). Forrige bok Gro og jeg lagde sammen, var God natt, natt i 2009. I mellomtida har dattera vår Kaia illustrert tre av barnebøkene hennes: Håpe, sa gåsa (2011), Jeg kunne spise en ku (2012) og Krigen (2013). De er fine.

Tegneprosessen:

Jeg liker å tegne inn småting som ikke er nevnt i teksten. Sånn hjelper og tolker jeg ordene. Da kan også den som ser, dikte videre sjøl og dermed utvide den korte historien. Jeg vil også lage kontraster og variasjon innafor samme, helhetlige univers. Og motivene skal helst være innholdsrike og enkle på én gang.

Figurene, fargene og de fortegna formene ligner på mye jeg har gjort før. Men her er alt, bortsett fra bakgrunnene med ekte malingsøl, tegna direkte på en tegneskjerm som er kobla til datamaskinen (Jeg tegner på en Cintiq 22HD i Photoshop CS6 på en Mac). Da kan jeg leke med dataeffekter fra første strek, jeg kan etterlikne blyant og pensler og lage geometriske former og presise kutt. Det gir god kontroll, og jeg kan forandre og justere alt underveis.

Men digital teknikk kan også gjøre bildene unaturlig stive, glatte og livløst «perfekte». Det finnes heller ingen originaltegninger på papir. Det er dessuten vanskelig å stoppe når en hele tida så lett kan gjøre ting bedre.

Denne utprøvende prosessen ble i perioder fullstendig utmattende, og jeg rakk verken leveringsfristen eller den siste finpussen. I ettertid, når slitet kommer på avstand, innser jeg likevel at arbeidet har gitt interessant erfaring.

Jeg prøver å skape helhet og tydelig særpreg i uttrykket ved å holde meg til bestemte formgrep og metoder, bruke faste pensel-etterlikninger og en ha en nokså begrensa fargepalett. Og det blir mange lag i Photoshop, til skisser, bakgrunner, ferdige biter og effekter i ulike.

Nedenfor kan du se hvordan illustrasjonene utvikler seg gjennom arbeidsprosessen, fra skisse til ferdig illustrasjon:

Skissering
Reintegning av figurer
Foreløpig prøvetegning (viser teknikk og motiv)
Ferdig bokillustrasjon med flere detaljer og innskanna papirbakgrunn
Forsøk på å forbedre hovedfiguren
Teknikkvarianten etterlikner papirkollasj (som er fargelagt digitalt).

Innholdet i dette innlegget ble opprinnelig publisert som to separate blogginnlegg på Svein Nyhus’ egen blogg.