Lær meg å kode

Estimert lesetid 4min

Lær å kode  er en faktabok som gir leseren en innføring i datakoding. Målgruppen er barn og unge fra 8-14 år. Selv er jeg 20 år gammel og anser meg selv som relativt teknisk anlagt, men de få gangene jeg har forsøkt meg på noe som i det minste minner om koding har jeg gitt opp etter de tre første tastetrykkene. Egentlig hadde jeg gitt opp datakoding for alltid.  Så, da denne boken havnet på pulten min skimtet jeg et svakt håp. Skulle denne boken lære meg å kode? 

Lær å kode, Max Wainewright, datakoding
Den hjelpsomme roboten Ada, som hjelper deg i Lær å kode.

For det første er det viktig å påpeke at jeg aldri har vært helt sikker på hva koding faktisk er, noe som kanskje forklarer hvorfor mine tidligere forsøk har mislykkes. I det jeg åpner boken får jeg svaret. «…det vil si at du kan lære å fortelle en datamaskin hva den skal gjøre». Ser man det, verre var det altså ikke. I tillegg blir jeg introdusert for roboten Ada som skal hjelpe meg igjennom boken. Heldigvis, jeg trenger all hjelp jeg kan få. Roboten er oppkalt etter Ada Lovelace, som levde for ca. 200 år siden og var verdens første dataprogrammerer. Det er ganske kult!

Jeg blar videre og forsøker å sette meg inn i hvordan jeg skal gi kommandoer for at datamaskinen skal gjøre det jeg vil. Dette er det som møter meg:
fd 50
rt 90
fd 180

Det er nesten som å lære seg et nytt språk. Etter mye prøving å feiling klarer jeg endelig å forstå kodene godt nok til å styre skilpadden i programmet Logo dit jeg vil. I alle fall nesten.

Logo, Datakoding, Lær å kode
Til venstre er mitt første forsøk på å tegne en trapp ved hjelp av koder i programmet Logo. Til høyre forsøk nummer 2. Det er fremgang!

Etter triumfen med trappen bestemte jeg meg for å gå videre til Scratch, et annet kodeprogram som boken introduserer. Der finner jeg adskillig flere knapper og blir igjen stresset. Her er det nok mye man kan gjøre feil. Noe av det første Lær å kode lærer deg i Scratch er å få figuren til å gå frem og tilbake. Jeg følger instruksene nøye og prøver ut om det fungerer. Til min store overraskelse gjør det det. Katten går riktignok opp ned når den går til venstre, men det får bare være. Jeg fikk det til!

Scratch, datakoding, Lær å kode
Scratch er et lettvint datakodeprogram med morsomme figurer. Man kan til og med lage sine egne!

Jeg er misunnelig på de barna som i dag lærer noe av dette så tidlig som på barneskolen. Datakoding er jo gøy og det er nesten helt sikkert at man kan få bruk for noe av det man lærer i boken senere.

Lær å kode, Max Wainewright. Datakoding for barn.
Lær å kode av Max Wainewright er en faktabok for barn om datakoding, med enkle trinn for trinn guider.

Endelig har jeg mestret (i hvert fall litt) datakoding. Ikke bare er det ganske lett å følge instruksene i Lær å kode, men gøy er det også! Det jeg har forsøkt meg på er det mest grunnleggende, men videre i boken kan man lære mer om både Scratch, Logo og flere programmer. Mulighetene er mange og du kan blant annet lage ditt eget spill, en quiz, til og med prøve deg på en egen nettside!

En ting er sikkert: dersom jeg klarer å kode, kan hvem som helst lære seg det.

Les også:
Barndommens nattbord: Intervju med Bjørn Ousland
Intervju: Hva skjer når sommer blir til vinter, Erika Fatland?

Les mer om lek og lær-bøker.