«Hokusai, den gamle mester» av Jan Erik Vold

DiktNorske dikt«Hokusai, den gamle mester» av Jan Erik Vold

Torgrim Eggen kommer om noen uker med den første biografien om Axel Jensen. Han har valgt «Hokusai, den gamle mester» av Jan Erik Vold som Ukas dikt.

Estimert lesetid 2min
Den store bølgen ved Kanagawa av Katsushika Hokusai, illustrasjon til diktet Hokusai, den gamle mester av Jan Erik Vold
Ukas dikt er valgt av Torgrim Eggen, hvis favorittdikt er «Hokusai, den store mester» av Jan Erik Vold. (Illustrasjon: Den store bølgen ved Kanagawa av Katsushika Hokusai/Wikipedia Commons)

Torgrim Eggen er en av våre fremste forfattere og skriver både romaner og sakprosa. Hans romaner er preget av vidd, brodd og ironi som i Gjeld, Trynefaktoren og Jern. I fjor ga han ut Forbindelsen om Eirik Jensen-saken. 

Axel. Fra smokken til Ovnen. Storyen om Axel Jensen 

Om noen uker kommer hans nye bok Axel. Fra smokken til Ovnen. Storyen om Axel Jensen. Det er den første biografien om Axel Jensen – et fantastisk, kaotisk og myteomspunnet liv som lett tangerte hans egne bøker.

Da Torgrim Eggen skulle trekke fram et favorittdikt, falt valget på et dikt av Jan Erik Vold. For Jan Erik Volds «Hokusai, den gamle mester, som tegnet en bølge slik ingen før han hadde tegnet en bølge» fra 1979 er et dikt han ofte tenker på. 

En særpreget og populær poet

Jan Erik Vold er en særpreget og svært populær poet. Han debuterte allerede i 1965 med samlingen mellom speil og speil. I 2000 ble han utnevnt til æresdoktor ved Universitetet i Oslo. Vold har en enorm produksjon bak seg. De fleste forbinder ham med morsomme og originale dikt. «Hokusai, den gamle mester» er fra samlingen Sirkel, sirkel fra 1979.

Hokusai, den gamle mester 

SOM TEGNET EN BØLGE SLIK INGEN 
FØR HAM HADDE TEGNET EN BØLGE 

Hokusai 
ble 
nærpå 90. 
Da han var 75 
år gammel, sa han 

om bildene sine: Jeg begynte å tegne 
ting da jeg var 
6. Det jeg fikk til 
før jeg var 50, er ingenting 

tess. Da jeg var 70 
hadde jeg ennå 
ikke gjort 
noe bra. I 73 års alder 

begynte jeg å forstå 
dyr og planters 
grunnleggende 
former. Når jeg blir 80, vil jeg 

ha forstått mer, og når jeg blir 90 
vil jeg kjenne 
kunstens 
hemmeligheter 
til bunns – så når jeg blir 100 vil jeg 
lage 
rosverdige 
ting. For ikke å snakke 

om årene 
deretter. 
Nå gjelder det bare 
å holde det gående.