Hør Tomas Espedal i BokPod

I dagens Bokpod snakker Tomas Espedal om kulturkjerringer, kulturkuker, kongens nyttårstale og tolv ting en forfatter MÅ kunne. 

Foto: Øystein Vidnes

Tomas Espedal (f. 1961) debuterte som forfatter i 1988. Han er utdannet ved Universitetet i Bergen og har utgitt både romaner og kortprosasamlinger. I 1991 ble han prisbelønt i P2/Bokklubbens romankonkurranse for Hun og jeg. Tomas Espedal eksperimenter ofte med sjangeroverskridelser. I sine senere utgivelser skriver Espedal tett på eget liv og erfaringer samtidig som han utforsker forholdet mellom romanen og sjangere som essay, brev, dagbok, selvbiografi og reiseskildring. Espedals Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv (2006) ble nominert til Nordisk Råds Litteraturpris, og han ble på ny nominert for Imot kunsten (2009) og Bergeners (2013). Espedal ble også tildelt Kritikerprisen 2009 og Gyldendalprisen 2009. Og han fikk Brageprisen 2011 for Imot naturen

BokPod er timelange intervjuer av Norges viktigste forfattere som lanseres hver onsdag morgen. Det er svært lett og gratis å lytte. Du kan gå Bokpod logoinn på iTunes og søke etter BokPod eller du kan lytte på BokPods nettside her. Det legges også ut bonusmateriale på facebook og Instagram: @bokpod.no. Jeg har sakset litt fra intervjuet for å gi noen smaksprøver, men selvsagt bør du gå til kilden. Lytt på BokPod. Der ligger selvsagt også de tidligere intervjuene med Roy Jacobsen, Dag Solstad, Vigdis Hjorth, Ingvar Ambjørnsen og Frode Grytten som du kan lese når og hvor du vil.

Om det han skriver nå
Jeg har laget meg et dogme, at jeg skal skrive en tekst hver dag i ett år. Det blir 365 tekster. Og så skal jeg skrive hver eneste dag. Det holder på å gjøre meg gal. For la oss si at jeg har drukket eller et eller annet og ikke skriver, da har jeg plutselig to tekster jeg må skrive. Så nå ligger jeg en måned bak. Uansett om den er god eller dårlig, den kan være kort eller lang, men jeg skal skrive en tekst hver dag. Det er litt sånn tvang. Du MÅ og så blir det spennende å se hvordan det blir.

Om å være full
I går var jeg full, og det er jo ti ganger bedre. Men det vet jo alle som drikker at det som er problemet er å bli edru igjen. Da kommer hele regningen på bordet. Og så er det en nedadgående spiral, så du blir dårligere og dårligere. Men hvis man hadde klart å være full hele tiden – det her jeg mange ganger tenkt på – det hadde vært å foretrekke for det er så jækli fint.

Om kulturkuker og kulturkjerringer:
Jeg fikk et tips: Hvis du i media beskyldes for å ha sagt noe galt, så skal du si noe som er enda verre. Det tenkte jeg var bra, så takk for det. Så skulle jeg til Stavanger og skulle intervjues av NRK. Det er direktesending. Lokalradio riktignok, men likevel. Så setter jeg meg ned i stolen, og så sier han: Ja Tomas Espedal hvordan er det å være i Stavanger. Og jeg svarer jo det er en av de beste litteraturfestivalene, og så snakket vi om det vi skulle. Men så sa han: Før vi gir oss. Du er jo involvert i en fryktelig debatt om disse her kulturkjerringene. Ja, nei, det begrepet kjenner jeg ikke, det har ikke jeg brukt. Men hvis du vil ha et begrep av meg, så har jeg ett. Og det er nemlig kulturkuk for det har jeg funnet ut, Anders Heger, er vel en sånn typisk kulturkuk. Og kulturkukene liker kulturkjerringene, og det verste av det hele er at jeg tror kulturkjerringene liker kulturkukene også. Og da sto han bare å så på meg. Etter det har aldri noen spurt meg offentlig om noe.

Om Dag Solstad
Vi ble tvunget på skolen til å lese 25. september plassen av Dag Solstad. Det reddet meg. Den 25. september plassen, sa jeg leste den som 18-åring, da skjønte jeg at – arbeiderbakgrunnen, fabrikken, saugsbruksforeningen i Halden – jeg kjente igjen alt. Og da skjønte jeg at jeg hadde mulighet til å bli forfatter.

Du kan lytte til dagens BokPod her