Hjelp, vi har vært på ferie i USA

Hobby, mat og fritidReiseHjelp, vi har vært på ferie i USA
Estimert lesetid 5min
Barna i Central Park

Hele familien med kjæresten min og meg, to voksne barn, to tenåringer og to småskolebarn har vært på en 15 ferie i USA. Det begynte med at jeg i fjor høst fikk tak i en svært billig timeshare-leilighet i Florida. Endelig hadde vi råd til å realisere barnas drøm om en tur til Disneyworld. Men å bruke dyre flybilletter bare på Disneyworld var drøyt, så derfor ble vi etter hvert enige om en tur – en ukes tid – innom New York også. Barna var begeistret, og det to ikke lang tid før de to eldste, voksne barna meldte seg på banen også. Det var jo egentlig de som hadde ønsket dette i alle år. Det ble vanskelig å si nei, så dermed var vi åtte stykker totalt, og da var det heller ikke lenger nok plass i timeshare-leiligheten i Florida. Når først turen utartet, bestemte vi oss også for å utvide Florida besøket også til Key West, USAs sørligste punkt.

For at ikke bloggen min skulle gå i stå, hadde jeg tenkt å publisere innlegg jevnt og trutt fra turen gjerne med litt innlagte litteratur-referanser, men jeg har ikke hatt et eneste pust i bakken der jeg kunne få fram noe. Nå er vi hjemme igjen etter 15 dager og ikke minst det siste døgnets 20 timer på reise, så her kommer en kort oppsummering med noen familiebilder fra iphonen.

For en gangs skyld var det jeg som sto for alle billetter, skjemaer og bestillinger på forhånd, og en kort stund tenkte jeg at jeg endelig ville fremstå som den sindige og kontrollerte farsfiguren jeg gjerne vil være. Det glapp allerede dagen før avreise da jeg stresset måtte kjøre en leiebil ned til Tjøme for å hente en gjenglemt bag, mens kjærestens bil var på verksted for å bli renset for bensinen jeg samme morgen hadde fylt på dieseltanken. Siden da har resten av familien behandlet meg som en slags blanding av Homer Simpson og Chevy Chase i Hjelp vi er på ferie.

Baggasje på flyturen over dammen:

11 kofferter, to sekker og tre vesker.
10 uleste bøker.
Sju iphoner, tre mac`er, to ipader, én nintendo ds, én pc og 40 filmer på videoen på setet foran en.

NEW YORK

Times Square

Barna var i ekstase og følte det var som å leve i en av deres favorittfilmer. Hotell 200 meter fra Times Square.

Krise ved ankomst da resepsjonisten påståelig forklarte oss at våre tre rom dessverre var kansellert, men hvis vi roet oss ned kunne hun være behjelpelig med å se om det var noen andre hotell med ledige rom. Det var heldigvis bare navne-trøbbel kanskje litt pga min bestilling.

Varmt,  sightseeing, Central Park  og flere flotte matopplevelser som lunsjen i Boathouse i Centralpark, middag på The Spotted Pig og New Yorks kanskje beste og billigste hamburger i Maddison Square Park.

Inspirert av den herlige dagen i Central Park dro vi alle sammen på Hair på Broadway siden den store musikalen alle ville på, The Book of Mormons var totalt utsolgt. Hair var overraskende bra med veldig godt besatte roller. Mange i familien har filmen som en favoritt, og twisten i historien der blir enda bedre når man ser hva man har bygget på.

KEY WEST

Welcome to Paradise

SAs sørligste punkt tar deg mot med store plakater med «Welcome to Paradise», og vi forstod hvorfor. Vakrere solnedganger skal gått gjøres. Ikke rart at det var her Ernest Hemingway levde i sine glansdager på 30 tallet. Han brukte masse krefter  og pengerpå å bygge Key Wests første saltvannsbasseng, men skrev også flere av sine beste noveller her, blant annet min favorittnovelle: The Short Happy Life of Francis Macomber.

Godt over 30 grader hele tiden – i lufta, i havet og i
saltvannsbassengen. Joda, dette er USA på sitt varmeste, vakreste og mest romantiske.

Familiesøyle

FLORIDA

Flere av barna hadde advart meg på forhånd mot at det var regntid i Florida i august, men jeg hadde fnysende avvist dem. Dessverre hadde barna rett, og det regnet hver dag – riktignok med opphold innimellom. Heldigvis førte det til kortere køer i Disneyworld og Universals Studios. Vi tok det som var av berg- og dalbaner, og den nest siste dagen kom høydepunktet: The Wizarding World of Harry Potter i Universals Studios. Små og store barn slåss om å komme inn for å oppleve magien i Galtvort og til slutt kjøpe tryllestaver.

Og til slutt på den aller siste dagen, Blue Man Group – et rytme og teatershow man ikke  ser maken til.

OPPSUMMERING

New York er stedet for hele familien, Key West for de romantiske. Disneyworld er som du tror bare med dårligere soundtrack, og Harry Potters magiske verden gjør Florida verdt å besøke for barna.

En plakat i Greenwich Village påsto at 68 prosent av amerikanerne er overvektige, men at bare 23 prosent tror de er det.

Verdens bil-nasjon er et land der folk ikke kan filkjøring – alle velger sin individuelle måte slik at forbikjøringer foregår på alle sider.

Paranoiaen på flyplasser er så stor at kontrollene og byråkratiet minner om Sovjets.

To uker i USA har fått meg til å tro på Johan Galtungs gamle spådom om at USAs supermaktrolle snart er over.

Farsrollen i vår familie er ikke spesielt høyt verdsatt.

Kort sagt tidenes barneferie for oss der New York  er selve beholdningen.

Den billige timeshare-ferien førte til personlig konkurs, og flere av oss drømmer allerede om New York igjen.