Fedon Lindbergs 8 trinn til en tarm i balanse

Visste du at vi har flere bakterier i tarmen enn celler i kroppen? Store ubalanser i tarmfloraen knyttes til en rekke sykdommer. Her er 8 trinn som kan påvirke tarmen i riktig retning.

Kun 25 prosent av norske menn er normalvektige, mens det samme tallet for kvinner er 40 prosent. Dette kommer frem i Folkehelserapporten fra Folkehelseinstituttet (FHI), som er oppdatert med nye tall fra blant annet helseundersøkelser i Nord-Trøndelag og Troms. Konklusjonen er derfor krystallklar: De aller fleste voksne her i landet er enten overvektige eller har fedme, målt ut fra BMI. Og spesielt gjelder dette for menn.

En tarm i balanse hjelper deg med:

  • Å oppta færre kalorier fra maten du spiser
  • Å lagre mindre fett
  • Å bli kvitt unormal sultfølelse og søthunger

Tarmhelse og vekt henger sammen

– Svært mange sykdommer man før ikke visste hvor stammet fra, ser ut til å ha en sammenheng med tarmhelsen og bakteriefloraen. Spesielt nytt er kunnskap om sammenhengen mellom tarmen og vekten vår, som du vil forstå ved å lese den nye boken min, sier Fedon Lindberg.

Fedon Lindberg har skrevet hele 18 bøker om kosthold og vektreduksjon – og ble rikskjendis da han i 2001 ga ut Naturlig slank med kost i balanse, der han anbefalte nordmenn å redusere sitt inntak av brød og potet, til fordel for mer grønnsaker, proteiner og et middelhavsinspirert kosthold. Den såkalte «Fedon-dietten». Kokeboken Naturlig slank med tarm i balanse er en totalpakke med alt du trenger for å få en sunn vekt for alltid. 

8 trinn til en tarm i balanse

  1. Sørg for å få tilført store mengder gode bakterier gjennom kosten. I tillegg trenger du mat som sørger for at disse bakteriene får riktig næring. Rikelig inntak av grove kornprodukter, grønnsaker, sunt fett, proteiner og fermentert mat vil bidra til at mengden gode bakterier i tarmen øker.
  2. Minst like viktig er det å kutte ned på sukker og raffinerte karbohydrater (stivelse). Det økte sukkerinnholdet i maten har vært veldig negativt for tarmfloraen.
  3. Naturlig fermentert mat og drikke er supergode kilder til probiotika, ofte sammen med prebiotika. Kefir, kombucha, kimchi, surkål, surdeigsbrød og syltede grønnsaker er gode eksempler på probiotisk mat. Få i deg mat som inneholder probiotika hver eneste dag, heller enn å ta svære doser som tilskudd bare noen dager innimellom.
  4. En rekke livsstilsfaktorer, som stress, usunne matvaner, antibiotika, for lite søvn og mangel på mosjon, kan bidra til at de gode bakteriene mister mer og mer kontroll over vårt fordøyelsessystem. Vi holder oss friske så lenge vi har flere gode enn dårlige bakterier i fordøyelsessystemet. Husk at alle bakterier, gode som dårlige, er levende mikroorganismer. De trenger mat for å overleve.
  5. Et skritt mot bedring av tarmhelsen kan være å finne ut om man er allergisk, intolerant eller overfølsom mot enkelte matvarer og få kyndig veiledning for å unngå disse og erstatte med gode alternativer som sikrer et allsidig og balansert kosthold. Det absolutt beste er å bli grundig utredet først, og finne årsakene til plagene, heller enn å begynne med selvmedisinering, selv om det dreier seg om naturstoffer som har få potensielle bivirkninger.
  6. Omega-3-fettsyrer er essensielle fettsyrer: Kroppen kan ikke produsere dem selv, men de er helt avgjørende (essensielle) for å få hjernen, nervesystemet og immunforsvaret til å virke som de skal. I tillegg bidrar de til sunne ledd, forbedret insulinvirkning og gir smidigere hud. Hovedgrunnen til at nordmenn i alle år har blitt anbefalt å ta tran, er at det forebygger D-vitaminmangel. I tillegg forebygger det forkjølelse og lindrer leddsmerter som skyldes leddbetennelse.
  7. Unngå hyppig og overdrevent alkoholinntak, som øker tarmens gjennomtrengelighet for fremmedstoffer (lekk tarm) og derfor kan forverre – og øke hyppigheten av – allergiske reaksjoner og matintoleranse.
  8. Hyppig bruk av antibiotika, acetylsalisylsyre og NSAID-medikamenter, kan trigge dysbiose (ubalanse i tarmfloraen), bidra til lekk tarm og hemme en sunn fordøyelse.