Slik prater du med ungdom om eksamensstress

Eksamen er rundt hjørnet, og for noen blir stresset så stort at det går utover prestasjonene. Ekspert på ungdom og psykisk helse, Lars Halse Kneppe, skriver om hvordan man best hjelper de unge gjennom eksamensstresset.

Mann på kafe med laptop
Eksamensstress er ikke nytt, men det rammer stadig bredere, skriver ekspert på ungdom og psykisk helse, Lars Halse Kneppe. (Foto: Tim Gouw/Unsplash)

Eksamensstress er intet nytt. ’Eksamen’ er et skummelt ord, uendelig mye skumlere ut enn for eksempel ’tentamen’ eller ’heldags’.

En ny tendens er at eksamensstress nå rammer så bredt. Det kan henge sammen med at dagens ungdom stiller langt høyere krav til seg selv og er svært opptatt av å prestere. I tillegg er de vant til å strekke seg langt for å nå sine mål, fra ung alder.   

Eksamensstress rammer stadig yngre

Tidligere var eksamensangst forbeholdt studenter på universitet og høyskole. Nå rammer det ungdommer allerede tidlig på ungdomsskolen, før de i det hele tatt har hatt sin første eksamen. Ofte forteller de at det begynte på starten av ungdomsskolen og at det toppet seg i tiende klasse.

Gutter er like plaget

I tillegg er ikke eksamensnerver lenger forbeholdt jenter og flinke piker. Både de flinke og ikke fullt så flinke guttene kan i dag være akkurat like plaget. De bare viser det og håndterer det på en litt annen måte. Mens jenter oftere prøver å beskytte seg mot frykten for å mislykkes gjennom overlesing, velger gutter oftere å håndtere den samme frykten gjennom å distansere seg og signalisere at de ikke bryr seg. Dessverre er dette en strategi som gjør at de aldri kommer i gang og dermed blir hengende lenger og lenger etter. Det bare øker stresset.

Det er ikke lenger bare flinke piker som opplever eksamensstress, skriver Lars Halse Kneppe, forfatter av boken «I hodet på en tenåring». Foto: Anna-Julia Granberg, Blunderbluss

Unngå overlesing

For noen går derimot veien til å gjøre det bedre via å lese mindre, fordi de ellers møter opp på eksamen utslitt og nedbrutt. Da skal det ikke mer enn et uforutsett spørsmål til for å bli satt ut av eksamensstress. Jeg sier alltid til elever at det er dårlig ide å forberede seg til en 3000 meter med å løpe maraton dagen før. Det gjelder også for eksamen.

Eksamen handler om å prestere der og da. Forberedelsene bør derfor ha fokus på å komme til eksamen med overskudd til å prestere. Det er derfor det er så viktig å beholde normalitet i eksamensperioden. Ta pauser, møte andre, spise litt og forsøke å sove. 

Foreldrenes rolle

Foreldrenes rolle er å bidra til normalitet. Ikke gjør eksamensperioden til en unntaksperiode.

For mange føles det som om hele fremtiden står på spill på eksamen, og for noen blir det bare skumlere jo bedre forberedt de er. Jo mer de har ofret, jo mer føler de at står på spill. Dermed føles det også flauere å mislykkes, hvilket igjen øker angsten og faren for å mislykkes. Det er derfor det er så viktig å minne ungdommen på alt som ikke står på spill. En måte å gjøre det på er å notere ned noen ting i livet som uansett ikke endrer seg. 

Og av og til trenger de unge bare at noen minner dem på at det er noen som er like glad i dem, uansett hvordan det går på eksamen.