– Boken er ment for alle som kjenner at de er litt sensitive og vil forstå mer av seg selv

Høysensitivitet har fått stadig mer oppmerksomhet og anerkjennelse de siste årene. Her forteller Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng om den nye boken og råd for høysensitive personer.

I Født sensitiv forteller Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng gjennom egne historier og møter med andre høysensitive, forskere og fagfolk, hvordan følelsesmennesker ser verden.


Kan dere beskrive kort hva denne boken handler om, og hvem den er ment for?
Født Sensitiv
handler om våre historier. Hvordan vi opplever verden som høysensitive, hvilke utfordringer og gleder vi har opplevd på grunn av dette, hva forskerne sier om temaet og hvordan du kan leve med det å være så sensitiv. Boken er ment for alle som kjenner at de er litt sensitive og vil forstå mer av seg selv. Og kanskje også for dem som vil forstå noen de kjenner som er det.

Møt Prinsesse Märtha Louise og Elisabeth Nordeng på Cappelen Damm-huset i kveld! Det blir bokbad med Anne Grosvold og mulighet til å få boka signert.

FodtSensitivomslag
Boken forteller om høysensitives hverdag: den spesielle sansevarheten som barn, skjørheten som ungdom og følsomheten som voksen og mamma.

Hvordan vet man om man er høysensitiv?
De vanligste tegnene er at du er lyd-, lys- eller lukt-sensitiv, at du har et rikt indre liv. I tillegg at du senser mye fra andre, som følelser og stemninger, at du tar inn alt for mye informasjon, blir lett overstimulert og veldig sliten av å være sammen med for mange mennesker.

Er det noen eksempler på situasjoner i hverdagen hvor det kan være nyttig også for de som ikke er høysensitive, å bruke noen av deres teknikker?
Ja, det er mange som ikke klarer å avrunde opplevelser. De tar for eksempel ofte med seg jobben hjem, og tenker på alt de burde sagt og gjort resten av dagen. På den måten bruker de mye energi på der de ikke er, i stedet for der de er. Vi har en teknikk som hjelper deg til å lukke opplevelsen eller rommet, i tillegg til en for å gi tilbake andres energi, og ta tilbake din egen. Etter dette kan du være mer på plass der du faktisk er.

Hva er deres beste tips til de som er høysensitive, og de som lever sammen med noen som er det?
For deg som er høysensitiv: Husk å sette grenser. Si nei. Du takler ikke så mye som andre. Sett av tid i kalender til ladetid der du er helt alene og ikke gjør noen ting, bare for å bearbeide alle inntrykkene du har fått i løpet av dagen. For deg som lever med en som er høysensitiv: Husk at det ikke er avvisning om den sensitive, han eller hun, har behov for å være alene. Det er faktisk nødvendig. Vær raus og skaff deg kunnskap om høysensitivitet, og vær nysgjerrig.

Hvordan skiller denne boken seg fra deres tidligere utgivelser?
Den er mere selvopplevd og forskningsbasert enn de andre bøkene. I tillegg har vi intervjuet en del mennesker som har uttalt seg om ulike områder innen høysensitivitet.

Hva leser dere på selv om dagen, har dere en bokanbefaling for det nye året?
Märtha: Leser på Åsne Seierstads nye bok To søstre. Elisabeth: Kunsten å være voksen av Frode Thuen.

Kjøp Født sensitiv her!

Les mer om høysensitivitet i boken til Elaine Aron, som er spesialist i klinisk psykologi og regnes som pioneren innen forskning på høysensitivitet.