Derfor hjelper trening mot depresjon

trening, hjernesterk
Hjernesterk av Anders Hansen. Les mer og kjøp boka på cappelendamm.no

Trening hjelper mot depresjon. Det skriver den svenske psykiateren Anders Hansen i boken Hjernesterk.


På slutten av 1980-tallet begynte man systematisk å sammenlikne effekten av trening og effekten med medisin ved depresjon. I dag vet nesten alle at det er mulig å behandle en depresjon med medisin, men visste du at også mosjon og trening er bra for humøret?

Trening er faktisk en depresjonsmedisin i seg selv, trening er uten bivirkninger og den vil få praktisk talt oss alle til å føle oss bedre – uansett om vi bare er litt nedstemt eller dypt deprimert. Trening har kort sagt samme effekt som anti-depressiva ved depresjon.

Som en lykkepille

For at trening skal fungere mot depresjon, krever det at man løper, minst 30 minutter hver gang og helst to– tre ganger i uken, skriver Anders Hansen. Det går noen uker før du merker virkningen, men når den først kommer, er den sammenlignbar med antidepressive medisiner. Forskning viser at regelmessig trening er, kort fortalt, like effektivt som medisin ved depresjon.

Det finnes en rekke grunner til at trening er bra både for humøret og i behandlingen av depresjon. Én årsak er at man selv tar grep om situasjonen. Man har selv gjort noe for å bli frisk og man blir fornøyd med seg selv. Et annet typisk tegn for deprimerte er at man trekker seg unna, slutter å møte andre mennesker og unngår de ting ene man alltid har likt å gjøre. Da får hjernen enda mindre stimulans – og man føler seg enda verre. Trening er en god måte å bryte denne onde sirkelen. Man kommer seg ut, treffer mennesker og bryter sin isolasjon.

Forskningen viser at mosjon er viktig, langt viktigere enn de fleste tror.

Mot stress og angst

Det viktigste du kan gjøre for kroppen din er å røre på deg, for hjernen er det organet som påvirkes aller mest når vi er i bevegelse, ifølge moderne hjerneforskning, skriver Anders Hansen. Ved å holde deg fysisk aktiv blir du raskere til å tenke, mer konsentrert og fokusert, flinkere til å huske, mer kreativ og mer uthvilt. Ja, og så løper man ifra stress og angst! Forskningen viser at mosjon er viktig, langt viktigere enn de fleste tror.
Så hva venter du på? På med løpeskoa, kom deg ut og tren! Det er en investering i deg selv, aller mest din egen hjerne, men til syvende og sist også din egen helse.