Mummis ti råd for å redde havet

BarnebøkerMummis ti råd for å redde havet

Mummitrollene ble utgitt for første gang for 75 år siden. Nå kan de sjarmerende karakterene bidra til å redde havet gjennom kampanjen #VÅRTHAV.

Estimert lesetid 2min
Mummitrollet bader - kampanjebilde for #vårhav
Mumitrollene har 75-årsjubileum dette året. Jubileet markeres med en kampanje for å redde havet.

I år er det 75 år siden Mummitrollene så dagens lys. Den første boken Tove Jansson fikk utgitt kom ut i 1945, og het Småtrollen och den stora översvämningen på svensk.

I forbindelse med jubileet feires karakterene fra Mummidalen med en stor kampanje for å redde havet – nærmere bestemt Østensjøen.

Det store blå

De sjarmerende Mummitrollene er skapt av den finske forfatteren og tegneren Tove Jansson.

Østensjøen, som grenser til Mummis hjemland Finland, et av verdens mest forurensede hav. For hver tiende euro som doneres i den internasjonale kampanjen, kan 40 kilo blågrønne alger fjernes fra havet.

Vil du bidra økonomisk til kampanjen kan du gjøre det her, men det er masse annet både små og store kan bidra med for å redde havet. I forbindelse med kampanjen har det blitt utarbeidet ti råd alle bør følge for å ta bedre vare på miljøet rundt seg.

Ti råd for å redde havet

  1. Velg miljøvennlige kjøretøy og drivstoff på land og til havs
  2. Ikke kast søppelet ditt på havet
  3. Foretrekk lokale og sesongbaserte produkter
  4. Legg ferien nærmere hjemme, i stedet for å fly utenlands
  5. Spis fisk som er bærekraftig fisket
  6. Lev som Snusmumrikken; bruk, gjenbruk og reparer
  7. Bruk økologiske rengjøringsprodukter
  8. Ikke tiss i havet
  9. Bruk fornybar energi
  10. Påvirk gjennom å spre ordet
I kampanjen #VÅRTHAV oppfordrer Mumitrollene oss til å velge bærekraftige og ikke forurense havet.

Nye utgivelser på norsk i år

Foruten en ny klaffebok, Mummitrollet og den stormfulle dagen, kommer også boken Pappaen og havet. Denne historien av Tove Jansson handler om en kjernefamilie i krise, og hvor vanskelig det kan være å bli selvstendig. Den handler også om havet, om hvor mildt og stormfullt og uforutsibart det kan være.

De som står bak kampanjen er Moomin Characters Ltd og John Nurminens Stiftelse. De samler inn midler for å beskytte Østersjøen og dens kulturarv.

Følg #VÅRTHAV for flere nyheter om arbeidet.